Enligt SVD-analytiker är det en utmärkt strategi att sätta vallöftesbrott i system. Så här skriver Göran Eriksson i sina rekommendationer till Alliansen inför valet 2010 i artikeln ”Återigen de traditionella rollerna”:
”Inför valet lovade Fredrik Reinfeldt att svara ”lika mycket” på alla S-löften om välfärden i kommunerna. Men det gäller inte i regeringsställning och nu spelar blocken sina gamla roller…
”Allting som Socialdemokraterna tillför skola och vård kommer vi att acceptera” sa Moderatledaren Fredrik Reinfeldt i sitt sommartal en dryg månad före valet 2006. Utspelet syftade till att i slutet av valrörelsen lyfta fram Moderaternas förnyelse. Välfärdsfrågan om resurser till vård-skola-omsorg, som hade avgjort de föregående valen till Socialdemokraternas fördel, skulle desarmeras.”
Rekommendationen blir dock denna gång att inte lura väljarna – utan öppet driva den ‘traditionellt’ hårda utsvältningslinjen (då ju väljarna visat sig synnerligen lätta att styra, även när den förda politiken går dem kraftigt emot) för så här avslutas analysen:
”Med ett och ett halvt år kvar till valet är det återigen de traditionella rollerna som gäller: Vänsterblocket vill ge mer pengar till kommunerna än de borgerliga.
Inför segervalet 2006 var det en skillnad som Fredrik Reinfeldt ville utradera. Frågan är om han törs låta bli att göra samma sak inför valet 2010.”
I betraktande av denna flagranta öppenhet med de manipulativa strategierna kan det vara värt att påminna om att det även beträffande kärnkraftsuppgörelsen tillämpades samma strategi. Före valet lovade man att inte röra några folkomröstningsresultat. Något man som bekant ändå sedan helt ogenerat gjorde.
Vad ska man säga annat än att eventuella vallöften från Alliansens sida ingenting är att luta sig mot när man ska bestämma sig för hur man ska rösta 2010. De kan nämligen lika gärna betyda motsatsen.
Så det gäller nog för väljarna att skärpa sin vaksamhet när det gäller bedömning inför val – och ta det för vad det numera alltmer verkar utvecklas mot – rena reklamkampanjer. Då gäller det att minnas att ”Allting går att sälja med mördande reklam – KOM och KÖP konserverad gröt”, som visan säger.
Läs även: DN1, AB1: ”Partierna vill locka EU-väljare på nätet”, Christian Engström: ”Jag vill till Bryssel för Piratpartiet”, ”Det blir rekorddeltagande i EU-valet”, SVD: ”Riksdagspartierna ska locka väljare på nätet”, rickfalkvinge.se: ”Skänk 250 kr idag!”, SVD2, SVD3, SVD4, SVD5, DN2, AB2,
Läs Bloggarna: Alliansupproret: ”De enda pålitliga i EU-frågor – Junilistan och Vänstern”, Farmorgun i Norrtälje, Motpol, Satmaran, Så var det – Tankar från Söder, Gameover, Mårtensson, , Nattportierens liv, Claes Krantz
Se tidigare bloggpost: Svar på tal till Per Schlingmann på Newsmill