Rödgrön seger förutsättning för att slippa SD i vågmästarställning

Nu gäller det att mota undan de främlingsfientliga krafterna vars stöveltramp ljuder allt högre. SD marknadsför sin agenda med hjälp av en försåtlig mixer – man blandar och ger för att vinna röster från S. Enligt SIFO:s oktobermätning är nu det rödgröna blocket i majoritet och det är nödvändigt att ytterligare stärka denna trend för att slippa SD i vågmästarställning.

Då gäller det att framhålla såna saker som t ex DN nyligen påpekade – att SD i kyrkovalet lät sig representeras av personer med politiskt förflutet i Nordiska Rikspartiet respektive Nationaldemokraterna, trots att SD:s partiledare Jimmie Åkesson i fjol i en intervju ”svarade nej på frågorna om någon kan representera partiet med ett förflutet i nazistiska organisationer eller sympatier med sådana.” När han konfronterades med det faktumet att partiet ändå lät sig representeras av personer med sådant politiskt förflutet

sade Åkesson att han har svårt att politiskt definiera Nordiska rikspartiet och Nationaldemokraterna. Vidare sade han att de tre personerna i kyrkovalet, och deras människosyn, har bedömts vara trovärdiga partiföreträdare.”

Det gäller också att påminna om vilka sånger partiet – enligt radioprogrammet Kalibers uppmärksammade wallraffreportage – fortfarande sjunger på sina möten.

De unkna mörkerkrafter som hotar i finanskrisens spår – av syndabocksmentalitet och rasism – måste motarbetas till varje pris.

Därför uppmanar jag vänsterkrafterna att mobilisera – mot främlingsfientlighet och rasism. Och FÖR keynesianska åtgärder mot massarbetslösheten i form av ett sysselsättnings- och klimatomställningsprogram på bred front.

Jag uppmanar också S att göra helt om vad gäller Lissabonfördraget och alla akronymlagarna – FRA, IPRED I och II , ACTA, datalagringsdirektivet m fl – och därigenom återupprätta den svenska modellen på arbetsmarknaden samt upprätthålla respekt för grundlagen och de mänskliga rättigheterna. Den högerdominans vi ser i Europa bådar inte gott.

Se keynesianska förslag i tidigare bloggposter: Julens hårda bud, Skattepengar på export,  Se även: Minimilöner och 5 jobb för att klara försörjning, Lissabonstrategin med lönerna, Med Alliansen och SD blir Sverige folkhemskt, Spöken som finns, Rasismen i vårt samhälle

Läs även: SVD – Sifos oktobermätningSVD – Stärkt ledning för de rödgröna,   SR – Kaliber 29 mars 2009: ”Det dubbla ansiktet” – Sverigedemokraterna granskasDN – Före detta nazist representerar SD,

Läs: AB – Du är ute och far, ÅkessonDN – SD: ”Slopa permanenta uppehållstillstånd”, SVD, Expressen – Zvensk som Zlatan,   SVD2AB – SD vill införa dödsstraff,  Expressen – SD i bråk med kommunerna DN – De båda blocken måste bilda frontAB3,   Expressen3,

7 responses to “Rödgrön seger förutsättning för att slippa SD i vågmästarställning

  1. Pingback: Rödgrön seger förutsättning för att slippa SD i vågmästarställning | Zlatan Ibrahimovic Fansite

  2. Jag vill själv se en fortsatt alliansregering men jag överväger att rösta på SD, trots att jag inte riktigt gillar all deras politik. För när resten av partierna verkar ha nått konsensus för länge sedan, vad ska man annars göra? Invandringen är ett mycket tydligt exempel där lite reformer skulle sitta bra, oavsett vilka stövlar som trampar.
    Även om jag inte riktigt gillar det, så är det ändå ett faktum att i vissa frågor är det endast SD som ger ett alternativ.

    Och ironiskt nog så verkar även du samarbeta med dessa ”unkna mörkerkrafter”. supportvaclavklaus.wordpress.com startades och drivs av Sverigedemokraternas Kent Ekeroth.
    Men låt inte det besvära dig, utan acceptera bara att SD är några av de få som vågar ha en avvikande åsikt. Och ibland även en vettig åsikt.

  3. Tack för upplysningen . Det visste jag ingenting om. Jag trodde det var ett allmänt upprop över hela Europa. Jag har nu därför tagit bort alla länkar till den namnlistan.

    Det var ju vilseledande att inte SD skrivit ut att det var deras parti som stod bakom namnlistan, och att inte denna Kent Ekeroth skrivit ut sin partitillhörighet, för det står ingenting om det, endast hans namn längst ner på sidan med pyttesmå bokstäver.
    Det ska jag komma ihåg till en annan gång – och då noga kolla källan själv.

    Det framgår nämligen inte på själva namnlistan. Se http://www.petitiononline.com/sptklaus/petition.html

    som var den länk jag hade fått uppgift om genom junilistan (jag undrar också var de har fått länken ifrån).

    Några personnamn inom SD känner jag nämligen inte till – utom partiledarens.

    Att du inte bryr dig om ”vilka stövlar som trampar” gör ju att vi inom det rödgröna blocket måste kämpa ännu hårdare, för att vinna ytterligare majoritet, och på så sätt förhindra att SD får vågmästarställning.

    Som du kanske redan sett på min blogg beslöt jag mig för att i EU-valet rösta på V – vilket jag kommer att göra i riksdagsvalet också.

  4. Nej jag får hålla med om att det inte är speciellt tydligt, men jag tycker inte att det ska behöva göra så stor skillnad. Visst skrev du även tidigare att du inte hade trott att du skulle vilja stödja Vaclav Klaus, men han arbetar ju ändå för något som vi faktiskt båda tror på. Och jag är ju moderat! =)

  5. Att skriva på en vädjan till Vaclav Klaus om att inte skriva på för att han är den enda som har makt att göra det. Där går ju den definitiva gränsen för min del, när det gäller samröre med denna person. Men därifrån till en namnlista som en Sverigedemokrat upprättat – utan att uppge sin partitillhörighet, där känner jag mig förd bakom ljuset på ett oerhört obehagligt sätt. Gillar för övrigt inte den skämtsamma tonen när det gäller SD. Och det är ju fruktansvärt att de inte är tydligare än så med vad de går ut med.

    Man måste tydligen vara extremt noga med att kolla. Så jag fick mig en läxa.

  6. Det har nog egentligen inte så värst mycket att göra med Sverigedemokraterna som parti, även om de också är negativa till Lissabonfördraget. Jag kan inte hitta något om namnlistan på deras hemsida iallafall. Som jag förstår det så är det nog ett privat initiativ av Kent Ekeroth, och ett bra sådant. Jag förstår inte att det ska spela så stor roll vem avsändaren är så länge budskapet är gott? (Så länge man litar på att det är ett ärligt budskap då)

  7. Som du förstår är jag naturligtvis helt oenig med dig på den punkten.

Kommentera

