Saab – Äntligen en miljöbil?

Regeringen har nu beslutat att bevilja Saab-Spyker lån på 4 miljarder. Vilka krav har man ställt på att bilarna som ska produceras skall vara förenliga med klimatmålen? Vilka krav har man ställt på att det ska vara ett långsiktigt ägande med ansvar för personalen? Maud Olofsson säger i Aktuellt att så skett. Vi får hoppas det stämmer, för det är ju oansvarigt att bevilja lån till långsiktig fortsatt miljöförstöring.

Att nischa in tillverkningen på lyxbilar i recession kan inte vara särskilt vare sig smart eller klimatsmart. Om det här ägandet ska bli långsiktigt måste man utveckla exakt rätt produkter och till exakt rätt priser – och då är det väl just på produktutvecklingen pengarna måste läggas. För det är ju ingen mening att producera bilar som inte går att sälja. Var det inte Volvo som hade en utvecklingsavdelning i absolut framkant vad gäller miljöbilar? Kanske samarbete där vore en idé? Eller att man tillverkar avancerade komponenter i miljöbilar som sedan kan användas för produktion på flera ställen.

VD för Scania, Leif Östling, som  ”har ett långt förflutet inom Scania och tidigare det som hette Saab-Scania” säger att han personligen inte tror på Spyker som ägare och att  personbilstillverkningen  gick ”med runt tio miljarder i förluster under 1970-talet och lika mycket under 1980-talet.” Han säger också att det inte blev bättre när GM gick in 1990:

”– Vi höll på att räkna på en nedläggning av Saab redan 1978. Det var helt enkelt för stora förluster och inga nya produkter. Vi såg ett berg av kostnader för produktutveckling framför oss, säger Leif Östling.”

Men är det inte just det som en marknadsekonomi ska garantera? För att motivera sitt uttag av vinst, så det inte bara handlar om människor som av girighet vill tjäna så mycket pengar som möjligt på kortast möjliga tid, att stoppa i egen ficka för att bygga förmögenheter som sedan placeras i fasta värden (som sedan urholkas när allt fokus ägnas åt det).

Man brukar prata om att en av kapitalismens fördelar är att den garanterar riskvilligt kapital och innovation. Då får den fylla den funktionen så att utveckling sker. Annars är det ingen mening med en sådan samhällsmodell – om det bara är staten som ska stå för investeringsviljan. Det är ju tydligen inga som helst problem för kapitalet att satsa pengar i fullständigt huvudlöst risktagande när det gäller snabba klipp på finansmarknaden – en typ av risktagande som försätter världen i recession gång på gång.

Hoppas att det denna gång blir annorlunda, att man lever upp till de förespeglingar om utveckling, riskvilja och innovation som utgör själva kärnan i tanken om marknadsekonomiskt framåtskridande. Inte minst för de Saab-anställdas och skattebetalarnas skull.

Läs: DN – GM överens med Spyker om försäljningSVD,     AB,   AB2, AB3,  Expressen,  Expressen – ”Nu återstår den stora utmaningen”, DN – Olofsson förväntar sig grönare Saabar,

3 responses to “Saab – Äntligen en miljöbil?

  1. sinikka naumanen

    från Sinikka, hej….detta med Saab är ju en högst komlicerad fråga..vi behöver ju jobb det ser vi i statistiken när arbetslösheten ligger kring 10% och kan nli ännu högre kanske gissningvis 12%2012?
    men detta att staten går in med 4 miljarder får inte kastas i soptunnan så att säga man måste utgå från fakta var är sanningar om saab och var är lögner o det tredje vad är det vi inte vet?så kallade gråa -zonen!
    Så långt är det ju klart att Saab inte har gått med vinst o att det inte har sålt tillräckligt med bilar!
    Och andra sidan ÄR SAAB en bra bil med sin teknik äger en gammal en själv o har ägt flera Saab bilar tidigare.
    Men tycker att för länge sedan se så där 8-10 år sedan skulle man kunnat från regeringens sida börjat ha mera koll hur Saab hade detta miljötänkande i sin biltillverkning??Men det är ju en klassiker nu mera att det måste hända ALLVARLIGA saker innan vi vaknar och vad ser vi när vi vaknar ju att tåget har gått och där står vi med lång hals och tittar efter tåget från perrongen!
    Så nu måste regeringen vakna och ordentligt ska man gå in med pengar 4 miljarder och detta är kanske inte en en gångs förteelse..det får tiden utvisa!men krav på miljövänliga bilar ,krav att produktionen till en viss del ska stanna inom sveriges gränser och se till att det utbildas folk i produtionen till detta miljöteknik sedan MÅSTE regeringen hitta metoder HUR det blir först och främst att det finns lätt tillgänglihet till tank-stationer och ska vi köra med etanol, metanol, bio-bräsle eller el eller ved eller vad det nu skulle kunna vara!!med denna 10.000kronors miljö check går hem endast hos medel, höginkomsttagarna om inte halva av dessa personer i den gruppen föredrar att köra sina jeepar typ Charaoke osv.
    Så krav ,krav och åter igen krav samt insyn i verksamheten och undrar så här inför valåret att gör miljöpartiet tillräckligt det är mycket prat men tycker att där tycks det stanna ..mer konkreta förslag om bränslen, språkröret Maria samt Peter!!är själv rädd för detta att Spyker köper, arbeten finns kvar kanske 1 till 2 år och sedan är det GOODBYE!men, visst! -det kostar ju 1-2 åren alla åtgärder och att skapa nya jobb, så vinner man kanske lite tid att få fram nya jobb och det sista som överger människan sägs ju att vara hoppet! Sinikka Naumanen författare

  2. sinikka naumanen

    Hoppas att Sverige KRÄVER ordentliga avtal där det tydligt står avtalstid jag vet inte hur länge dessa avtal skrivs-gissningsvis olika…men man måste bevaka sina intressen…vad jag har förstått så ligger Kineserna 3ggr efter oss att behärska tekniken som i sin tur bromsar produktionen….man känner sig fortvarande stolt att Sverige Har haft dessa bilmärken en gång i tiden i sin hand..Volvo och Saab…fast med vemod säger man detta..Vi glömmer lätt att
    Volvo tillhörde 1o år ca. till USA och General Motors..har svårt att tro att vi kommer tillbaka med bilindustrin mera utan nya krafttag och detta är TURISMEN..men infrastrukturen måste fungera! Sinikka Naumanen författare ”Vem ska ta ANSVAR?” samt ”Häxkitteln”

  3. sinikka naumanen

    Äntligen att Saab har fått indikationer att i trollhättan i sverige kommer troligtvis börja tillverka Saab som drivmedlet skall var GAS!!!
    Helst skulle det vara ännu miljövänligare men..men..ett steg framåt !
    mvh Sinikka Naumanen författare ”Vem ska ta ANSVAR?” samt ” HÄXKITTELN”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s