Vad visste vi? Vi visste – Ingenting.

När ett helt samhälle utbrister i denna utsaga kan det finnas en viss anledning att undra huruvida det är lättare att vara anonym i Bjästa än i New York City.

Sverige är ett kallt och ensamt land, förvisso, det tror jag de allra flesta blivit varse i takt med accelerationen av antalet utförsäkringsärenden, men varför skulle då pojken komma till kyrkan och dela ut blommor till alla, som en fin demonstration? Av vad, undrar man, om ingen vet något?

Det behövs väl inte då. Då riktar man ju bara strålkastarljuset mot något som man helst skulle vilja förbigå med största möjliga diskretion. Varför då iscensätta en uppseendeväckande demonstration med en symboliskt laddad gest? I ett så pass litet samhälle? På en sådan central plats, som kyrkan nog ändå måste anses vara, i en pastoral liten idyll av Bjästas typ? Vid ett sådant iögonenstickande tillfälle, som en skolavslutning? När ingen ändå vet något. Då får ju alla reda på, att det ”är något”. Och då kan ju folk verkligen börja ”undra”.

Vad skulle den därför betyda? Och prästen som inte heller visste något, visste ju tydligen ändå så pass mycket, att det var väldigt synd om den här gossen, dessutom på ett alldeles särskilt och fullständigt väsensskilt sätt jämfört med vad som gällde för flickan (som av någon underlig anledning bestämt sig för att inte gå dit, ingen visste varför hon inte kom).

Frågetecknen hopar sig.

Läs: DN – Bjästaborna kräver upprättelse, Expressen – Linneas mamma ställde för höga krav, Expressen – Fredrik Reinfeldt – ”Ett svek mot alla kvinnor” (min anm: dubbel(M)oralens väktare har talat), Expressen2, Expressen3, Expressen4, DN2, , DN3,DN4, DN5,   AB,,  SVD,

Se tidigare bloggposter: Den orättvisa mediebilden, Kvällens Uppdrag Granskning om en Kvinnosyn från 2000-talet , Vänlig hälsning från den Nya Försäkringskassan till de Utförsäkrade, Stöveltramp med mockasinsteg, Del II – Den sovande regeringen ZZ, Hyckleriet som ansikte utåt – en inbyggd burka, Vatikanen silar mygg och sväljer kameler

Läs: Gullbergiana – Bjästa och varje liten människas stora makt

Se även:  SVD – Ny praxis för våldtäktsfallSVD – Hillegren: ”En olycklig formulering”, DN – Kul att bli våldtagen?, Riksdag & Departement – Inget skadestånd för kvinnor i bordellhärvanDN.se – Polischefen också kopplerimisstänkt, Expressen – Polischefen häktad – misstänks för flera sexbrott, DN.se – Före detta polischefen häktad, SVT Rapport – Kvinnovåld vanligaste polisbrottet, Expressen – Våld mot kvinnor vanligaste polisbrottet, SVT – Låga skadestånd för brottsoffer, Lokala nyheter – Kvinna utan skadestånd efter svår misshandel, SVT Rapport – Friad i sexmål fick miljonskadestånd, Alliansfritt Sverige – Abortmotståndare hyllar regeringen och Europaparlamentariker – Citat: ”Marit Paulsen (Fp) lyfts fram [av Ja till Livet] för att hon vill tillåta för gynekologer i EU att vägra utföra aborter, och till och med vägra skriva ut p-piller. Det vill också Gunnar Hökmark (M) genomföra,men han har bara börjat: Han håller också med Ja till Livet om frågan om att EU inte ska ge mer bistånd till att sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter förstärks. Vidare vill inte Hökmark att laglig abort ska vara en allmän mänsklig rättighet i Europa, vilket förärar honom på en andraplats på listan, efter Tuve Skånberg, och före Ella Bohlin (!). Ja till Livet har fått en ny kelgris, och vi som trodde att frågan om kvinnors rätt till sin egen kropp i viss mån var avslutad i Sverige har fått på nöten då regeringspartiets förstekandidat uppenbarligen kommer driva frågan i motsatt riktning ”. Europaportalen – Omstritt skilsmässoförslag åter på EU:s bord, (min anm. till Europaportalens artikel: Man undrar vem som valt bilden? Verkar vara någon som sympatiserar med förslaget),  Veronica Svärd – Folkpartiet skickar abortmotståndare till EUAB – Missfall kan bli kriminellt i USA, Tango för enbenta, Bevara äktenskapet, AB: Kyrkan ber – för våldtäktsmannen, AB: Nioåring våldtogs – aborten fördöms, DN – Påven la locket på,   DN – Vatikanen tystade ner pedofilbrott, DN3,   Dagen – Påvlig ursäkt för prästers övergrepp, SR.se – Påven häver bannlysning av brödraskap, AB – Påven vill nå ”full gemenskap” med ultrakonservativa,  Dagen – Minnesgudstjänst  för Förintelsens offer ställs in, AB – Socialtjänsten i Amstetten i Österrike anade inget om familjen Fritzl – hade regelbunden kontakt med familjen, BT.dk – Borgmester vil ikke se film om Tønder-sag, Biograf i Tønder vil ikke vise incestdramaet ”Himlen falder”, Wikipedia – Marc Dutroux, DN – Komma hem: I hövligheten kände jag mig sedd Wikipedia – Natascha Kampusch, SVT – Uppdrag Granskning: Trots larmen ingrep ingen för att hjälpa Louise, SVT Uppdrag Granskning – Kardinalen: Jag visste ingenting, VärldsbloggenDN – Lydia Cacho om ”Jag låter mig inte skrämmas” – om Lydia Cacho som för sina journalistiska avslöjanden om våld och systematiska kvinnomord i Ciudad Juarez mottagit en mängd priser, Every Human Has Rights om Lydia Cacho, Parvin Ardalan i Iran, , Neo-liberal disciplining, Violence and Transnational Organizing: The struggle for womens’ rights in Ciudad JuarezWomen and migration in the U.S. – Mexico Bordlands,  Wikipedia – Female homicides in Ciudad Juarez, SVD – Fem män som systematiskt har utnyttjat kvinnor, Unicef – Handel med barn – trafficking – Citat: ”Människohandel, så kallad trafficking, är en form av slaveri där framförallt barn och kvinnor behandlas som egendom. FN beräknar att cirka 1,2 miljoner barn varje år utsätts för människohandel, som idag är den tredje största brottsliga verksamheten i världen, näst efter narkotika- och vapenhandel.” Röda Malmö – Hjälp inte fru-importörerna, Anders Eklund,  Kvinna till Kvinna – Citat: ”Kvinna till Kvinna bildades 1993 efter rapporter om systematiska våldtäkter i kriget i forna Jugoslavien. Då engagerade sig många ur allmänheten och den första miljonen som gick direkt till de krigsdrabbade kvinnorna i Bosnie samlades in.”, CAN – Tema Trafficking – Citat: ”Kvinnohandel med drogkoppling – De senaste åren har den internationella kvinnohandeln nått Sverige i stor skala. Människohandeln börjar bli mer lönsam än både droger och varusmuggling – och ger lägre straff.” ”Björn Clarberg, chef för avdelningen för människohandel på den nya kriminalunderrättelseorganisationen Europol i Haag, berättar hur kvinnor hålls drogade och flyttas runt mellan olika städer och klubbar.”, SVT Play – Systematiska våldtäkter i Kongo,  SVT Uppdrag Granskning – Här köper fredsarbetarna sex, Petra anmälde – skickades hem,    SR.se – Konflikt: Kriget mot kvinnan även i fred,

12 responses to “Vad visste vi? Vi visste – Ingenting.

  1. sinikka naumanen

    Den här historien ska nog bli en” LEX LINNEA” så det blir ett pilot-fall för liknande fall och ska tillämpas till fullo och likadant oavsett var i Sverige man är bosatt!!!

    Hoppas att Beatrice Ask tar detta på ALLVAR!!

    OCH SKOLAN bör skämmas för sitt handlande eller icke handlande!!!

    Prästen borde SJÄLV AVGÅ MED OMEDELBAR VERKAN!!!

    Det verkar som Nästan alla människor går omkring i samhället så att det fattas mer en EN skruv som borde skruvas fast!!
    Flickan ska man hjälpa absolut OMEDELBART med alla medel som finns!!
    Jag har redan skrivit i min bok ”Vem ska ta ANSVAR?” att snart får kriminalvården ta över skolorna , och denna teori kommer snart sättas i verket om man inte omedelbart vänder kurset mot rätt håll!!
    Detta med kyrkans ICKE agerande är så vidrigt att det finns inga ord för detta!!Så som man predikar rättvisa och att kyrkan är till dessa svaga ni drar skam över alla kristna!!!Vet ni vilket ANSVAR ni har??Borde ha??

    Jag undrar inte alls varför kyrkorna gapar tomma, ni predikar saker o ting från Bibeln men sedan följer ni inte själv Bibelns budskap, Bibeln är en helig skrift men ni förlöjligar detta!!Inte alla men tillräckligt många av er så man kan inte ta erat parti, tyvärr men min Godstro kan ni aldrig ta ifrån mig det är jag glad för!!Min kyrka är mitt hem här slipper jag illafall vara ensam med min tro och inte höra på falska profeter som det varnas i Bibeln att falka profeter kommer att dyka upp här och var…alla kyrkor borde ta emot folk dygnet runt om man tolkar Bibelns budskap rätt! Men ni tycks vara bara vanliga tjänstemän….Sinikka Naumanen författare ”Vem ska ta ANSVAR?”

  2. Pingback: Bjästa och varje liten människas stora makt : GULLBERGIANA

  3. Ursäkta min bitterhet

    Jag brukar läsa din blogg och gilla det jag läser, men det här blir jag nästan gråtfärdig av att läsa. Faktum är att de allra flesta på orten inte hade någon aning om vad som hänt. De som väl fick reda på att något hänt fick reda på det genom våldtäktsmannens mamma eller bror. Offret ville, av ganska självklara anledningar, inte prata med allt och alla om det. Tidningen skrev inget, utan den enda information som fanns att tillgå var våldtäktsmannens blogg, så de få som fick reda på det hela fick hans version.

    När det gäller skolavslutningen brukar man normalt sett applådera åt klassen när de får sina betyg, att sedan det sprang fram en kille och delade ut rosor och en kvinna som sprang fram med en kamera dödar ju inte direkt en 800 pers stark applåd. Att prästen svarade ja på frågan ”får jag komma på avslutningen trots att jag inte går i klassen längre” är väl heller inte så märkligt? Eller skulle han svara ”Vänta, jag ska bara kolla upp om du är våldtäktsman först!”

    Ursäkta min bitterhet, men som uppväxt på orten och sedan flera år utflyttad, men med familj kvar, kan jag bara inte låta bli att kommentera när till och med du hänger på det här Bjästadrevet. Har du vidare frågor får du gärna maila och fråga!

  4. Min rubrik är lika mycket riktad till resten av samhället som nu uttalar sig, i synnerhet samhällstoppen – se länkarna, och gärna även förra bloggposten ‘Kvällens Uppdrag Granskning om en Kvinnosyn från 2000-talet’. För det här är ju en attityd som är rådande. Och då är det ju inte så konstigt om den återfinns i Bjästa också. T ex uttalar sig nu Fredrik Reinfeldt och säger att det är en orättvisa mot kvinnor, och att man svikit i Bjästa. En representant för ett parti och en regering, vars europaparlamentariker nu närmar sig en katolsk kvinnosyn. Och den katolska kyrkans kvinnosyn och överhuvudtaget människosyn lämnar just nu allt i övrigt att önska. Så det är verkligen dubbel(M)oralens väktare som talar i det fallet anser jag.
    När det gäller Bjästa tänker jag framför allt på prästens uttalande i programmet, rektorns och skolledningens ansvar och agerande, samt den här face-bookgruppen – jag tvivlar på att alla vuxna var helt omedvetna om detta. Att ”samhället” i Bjästa nu ändå ”sluter upp” kring prästen verkar därför i mina ögon direkt osmakligt. Självklart måste man ta ställning för flickan i det här ärendet. Att Bjästa inte gjort det är väl helt kongruent med det övriga storsamhällets rådande värderingar -som därför måste ändras, om vi vill verka för en människosyn värd namnet. Och där ligger ansvaret tungt på riksdag och regering – se nedanstående länkar. Det borde de ta itu med nu. För den kvinnosynen sitter grundmurad i väggarna på hela vårt samhälle sedan årtionden tillbaka, för att inte säga århundraden. Se nedanstående länkar:

    SVD – Ny praxis för våldtäktsfall, SVD – Hillegren: ”En olycklig formulering”, DN – Kul att bli våldtagen?, Riksdag & Departement – Inget skadestånd för kvinnor i bordellhärvan, DN.se – Polischefen också kopplerimisstänkt, Expressen – Polischefen häktad – misstänks för flera sexbrott, DN.se – Före detta polischefen häktad, SVT Rapport – Kvinnovåld vanligaste polisbrottet, Expressen – Våld mot kvinnor vanligaste polisbrottet, SVT – Låga skadestånd för brottsoffer, Lokala nyheter – Kvinna utan skadestånd efter svår misshandel, SVT Rapport – Friad i sexmål fick miljonskadestånd, SVT – Här köper fredsarbetarna sex, Petra anmälde, skickades hem, AB: Kyrkan ber – för våldtäktsmannen,

    I övrigt instämmer jag helt och hållet med vad flickans mamma idag uttalat i intervju med SVT:

    Att näthatet nu har vänt och riktar sig mot den 15-årige pojken, tycker hon är helt fel.

    -Har de inte förstått nu att det är fel, då kommer de inte att förstå det sedan heller. Jag tycker faktiskt att det räcker, säger mamman.”

    Observera också att namnen som använts i SVT:s reportage är fiktiva.

  5. Ursäkta min bitterhet

    Alla i Bjästa var inte ovetande, men inte ens skolan blev ju underrättad om domen, så hur skulle då allmänheten kunna bli det?

    När det kommer till prästen har jag talat med honom. Han satt och pratade om pojken med teveteamet i två-tre timmar. Ungefär såhär gick samtalet:

    – Varför släppte du in honom i kyrkan?
    – Jag bestämmer inte vem som får eller inte får vistas i kyrkan.
    – Vad tror du han ville göra där?
    – Först trodde jag att han skulle bara titta, men sedan när han sprang upp på scenen förstod jag det som att han ville säga förlåt. Det var ju en fin, tyst demonstration.
    – Varför tror du pojken våldtar?
    – Han måste ha fått lära sig en väldigt skev människosyn. Jag tycker synd om honom för det.
    – På kvällen våldtog han ytterligare en tjej.
    – Stackars kille.

    Att sedan svt klipper som man gör förstår jag. tittarsiffror är ju a och o i stunder då man riskerar nedläggning.

    Sen har skolan gjort bort sig som inte agerat och försökt hålla sig underrättade. Det är mycket deras ansvar att det blivit en sådan okunskap i trakten. Men trots allt kan inte de ca 2-300 som visste vad som försigick hållas som någon form av symbol för Bjästa, då de flesta inte ens visste att händelsen ägt rum förrän programmet visades.

    Jag håller också med mamman.

  6. Du får ursäkta, men den här prästens agerande är nog bland det värsta jag sett, citat eller inte.
    Skolans agerande är också under ALL kritik.
    Övriga medlöpare – likaså.

    Och som sagt – det är ett ryggradslöst beteende som uppenbarligen är utbrett, både i Bjästa, samhället och hela världen – läs gärna inläggen som jag skrivit i frågan, och ta del av länkarna, som förtydligar den saken. Den här pojken hade dessutom besöksförbud. Skolan är enligt lagen ansvarig under skolavslutningar – det räknas som skoltid. Det är dessutom vanhelgande att rusa in i kyrkorummet om man har ett besöksförbud mot någon som högst troligt kan finnas där, tillsammans med sina anhöriga. Kan också vara ett lagbrott.
    Att därefter dessutom”sluta upp” kring en präst med en sådan inställning tycker jag därför är ytterligare en grov skymf mot de utsatta flickorna.

  7. Ursäkta min bitterhet

    Med all respekt vet du ingenting om prästens inställning såvida du inte pratat med honom eller hört intervjun.

    I övrigt håller jag med till fullo. Jag har lust att spy när jag ser bilderna från när en våldtäktsman som erkänt använder vita färgens oskuldsfullhet för att försöka påvisa någon form oskyldighet inför hela bygden i en kyrka. Bevare oss väl. I detta fall borde någon som hade lite koll på vad som hände stoppat det hela.

  8. Som jag ser det har vi hört tillräckligt – och läst vad du skrivit också. Och det räcker mer än väl för att förstå att den här prästen agerat felaktigt, och helt i strid med centrala kristna värden. Om inte Svenska Kyrkan markerar mot honom tror jag det blir många människor som kommer att reagera kraftigt.

  9. Det är inte synd om killar som våldtar. De får ur sig sina spänningar iom den handlingen. Däremot är det synd om offret. Hon är den som sedan får leva med de spänningar som övergreppet ger henne. Att en präst i svenska kyrkan kan ömka med en våldtäktsman strider radikalt mot kristna värderingar. Då tycker jag att han ska börja tillbe Judas och inte Jesus.

  10. Enligt mitt sätt att se ska en präst kunna ge själavård till alla, även brottslingar. Och det handlar då om en öppenhet som syftar till att kunna hjälpa gärningsmannen att ångra sina synder, uppriktigt. Och göra allt för att sona sina gärningar och gottgöra offret. Men i det här fallet så har ju den här handlingen endast syftat till ett gränskränkande och vanhelgande försök att vända sympatierna till gärningsmannens favör (och det visste ju den som hade blivit utsatt och gick följaktligen inte dit) och då strider det ju precis som du säger radikalt mot kristna värderingar – att ömka honom för en sån gärning. Det är ungefär lika ynkryggat som gärningsmannens desperata försök att lasta av sig skulden på offret.

  11. Ursäkta min bitterhet

    Något som saknades, och värst av allt inte ens tillfrågades, i hela den här historien är sanningen. Att då, när man pratar om hela historien, inte vilja ha mer än en sidas sanning innan man dömer tycker jag är häpnandsväckande av dig.

    Men kan du säga mig exakt vad som väcker din ilska mot prästen?

  12. Om du inte förstår det från vad jag redan svarat, så kommer du nog aldrig att förstå det. Dina kommentarer gör också att det blir tydligare för oss andra att förstå varför den här flickan har haft det som hon haft det däruppe.

    Det handlar om en förövare som är dömd i två instanser och han är skyldig till två grova våldsbrott.

    Nu sätter jag streck i debatten med dig.

Kommentera

