Alliansen inför – Den Kompetente Läraren

Med anledning av Alliansens trumfkort i valrörelsen – Den Nya Skollagen, så finns anledning att citera min gode vän Cappuccinosocialisten, som skrev en oförglömligt porträttlik skildring av graderna i det Nya Helvetet som heter Bolognaprocessen, något som då föranledde mig att genast lägga till honom i min blogroll:

Jag har återvänt till Universitetet efter nästan tio år och finner att det akademiska klimatet i mångt och mycket känns som om tiden vridits fyrtio-femtio år tillbaka i tiden. Sist jag läste fick man godkänt eller inte på sin tenta. Nu har de infört 57 olika betygssteg med bokstäver. Godtycket ökar därmed dramatiskt och känslan av att befinna sig i en sämre, amerikansk collegefilm manifesterar sig på flera nivåer. Det är någon form av anpassning till EU som också inbegriper att man räknar poängen på ett annorlunda sätt och att alla springer runt och oroar sig för vilken typ av ”examen” och titel de kommer att besitta när de är klara. Det känns som en hårsmån från ”professorskan” och ”kandidaten” i någon gammal dålig svensk film.”

Denna process får mig också osökt att tänka på en berömd roman, dock utan italiensk förled, skriven av en skräckslagen korrespondent från Prag förra gången extremhögern låg i startgroparna för ett Nytt tusenårsrike.

Alliansen har ju nämligen sett till att anställningsformen ”fast” ersatts av betydligt otryggare anställningsförhållanden som visstidsanställningar, timanställningar och mer eller mindre nollbaserade anställningar via bemanningsföretag och det berör inte minst skolans område och lärarna. Och då legitimation endast kommer att krävas för fastanställning, så riskerar ju det här att bli till intet förpliktande.

Hur det dessutom ska rimma med att kommunerna vill pålägga lärare ännu mer krav på reglerad undervisningstid kan man ju verkligen undra och garanterar ju att de höga målen knappast kan uppnås, för när ska lärare hinna planera lektioner och utvärdera elevernas arbeten om de får ännu mindre tid till det? En gymnasielärare i språk har ju redan som det är 60 timmars arbetsvecka.

Att lärarlegitimation dras in, om en lärare t ex inte, med obefintliga resurser och obefintlig tid, klarar att uppnå de höga målen kan dessutom mycket väl bli en vanlig följd eftersom bedömningen av lärarens arbete hela tiden ökar, vilket är en garant för att det kommer att bli nyspråksfestivitas i skolväsendet framöver.

Alla tidskrävande dokumentationer kommer att fyllas i som att måluppfyllelsen är ok, men den kommer inte att kunna vara det om inte lärarna ges rimliga arbetsförhållanden och rimlig lön. Den kommer heller inte att kunna vara det, om inte friskolornas vinst åläggs gå tillbaka i verksamheten, för då kommer endast resurssnålast lärare att premieras även där, som kan få det att se bra ut på pappret, inte de undervisningsskickligaste eller mest ämneskunniga. 

För det enda som kan prioriteras, om den reglerade arbetstiden utökas och kommunerna inte tillskjuts medel eller skolan förstatligas, är så ekonomieffektiv, dvs innnehållslös verksamhet som möjligt. Den redan galopperande betygsinflationen kommer också att bli än värre. Därför verkar detta vara ett grandiost spel för gallerierna – som så mycket annat som denna Allians har för sig.

Om den här reformen ska göra någon verkan måste lärare garanteras tillräcklig förtroendetid, höjd lön och snarare ännu kortare reglerad undervisningstid, annars spelar det nog ingen roll hur ‘legitimerad’ läraren är. Lärartätheten och tillsvidareanställningarna måste också öka, och klasstorlekarna minska. Annars riskerar denna nya ‘kompetenta’ lärare bara bli en auktoritär pekpinnelärare som undervisar med torftigt underlag och vars fokus läggs på ordning & disciplin och upprapning av gammal skåpmat.

Istället drar Alliansregeringen alltså tillbaka de extra miljarderna till kommunerna nästa år, vilket är anledningen till att Sveriges Kommuner och Landsting nu kräver att lärarnas reglerade arbetstid utökas så de slipper anställa fler, för det kommer de, med regeringens agerande, inte att ha råd till. Med andra ord är det nyspråk och dubbla budskap som vanligt från den borgerliga Alliansen.

Därför finns också anledning att befara, att det istället kommer att utbildas ett A- och ett B-lag. Alaget centralrättar och betygsätter, det visstids- eller timanställda B-laget får stå där med pekpinnen i högsta hugg, i överfulla klasser som korvstoppas med skåpmat av en obehörig ordningsvakt.

Och de elever som därmed effektivt gallras ut faller handlöst ur systemet eller ‘korrigeras’ in på ‘rätt’ bana. Följden av en sån utveckling skulle givetvis också innebära en drastisk nedskärning av antalet behöriga lärare i skolan, för dem behöver man ju mest bara vid betygsättning och rättning, så då kan det bli en ännu högre arbetslöshet bland behöriga lärare.

Det är ju själva undervisningen som måste bedrivas av legitimerade lärare, men med det här förslaget garanteras ju inte det:

Om undervisningen bedrivits av en icke-legitimerad lärare ska betyg sättas av en legitimerad lärare tillsammans med den som bedrivit undervisningen eller ytterst av rektor.”

Den som bedrivit undervisningen kan därmed fortsatt vara vem som helst.

Läs: DN Debatt: ”Vi inför yrkeslegitimation för alla Sveriges lärare år 2012”,  Regeringen.se – Den Nya Skollagen,  Regeringen.se: Bäst i klassen – En Ny Lärarutbildning, DN – Lagrådet sågar nya skollagen, En Ny Prop. i Demokratins blodomlopp – Anti-demokratiska universitet, Expressen – Jämlika samhällen nästan alltid bättre, DN – Stärk lärarna, SVD,    Lärarnas RiksförbundSVD2,    cisionwire,   Sydöstran – Borg pressar kommunerna,

Läs mer – Cappuccinosocialisten: ”Dumskallarnas sammansvärjning”

                  

Hets                                                    Kafka hälsar…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.