Inflation i opinionsundersökningar beställda av Allianssupporten

Expressen beställde Demoskopundersökningen, TV4 Novus-undersökningen – båda är alliansvänner. Denna intensifiering i opinionsundersökandet tycks således ha skett i syfte att överrösta allt prat i media och på bloggar om den opinionsundersökning som tvärtom visade att Alliansen var mer eller mindre utklassad.

Trots att båda ”allians”-opinioinsundersökningarna startade 27 respektive 28 april sägs resultaten tvärsäkert utvisa en reaktion på den rödgröna oppositionens framläggning av sin skuggbudget, vilken dock inte ägde rum förrän den 3 maj. Det är därför långt ifrån säkert att en sådan tolkning stämmer. 

Politiseringen av opinionsundersökandet verkar därför bara markera ytterligare ett övertag i ekonomiskt hänseende som alliansblocket har när det gäller resurser för valkamp. Det undergräver därmed även på ett allvarligt sätt den vetenskapliga trovärdigheten av opinionsundersökningen som mått på den allmänna opinionens svängningar vad gäller partisympatier – och leder fram till en förändrad funktion: Opinionsundersökningen som beställd och betalad politisk reklam. Avtalen som respektive parti har med TV4 är därutöver hemliga, vilket även gäller beträffande hur partierna disponerar sin valbudget.

Skillnaden i ekonomiska resurser för valkamp är dessutom betydande. Det rödgröna blocket ligger i extremt underläge. Bara SD har mer pengar till sitt förfogande än V, MP och KD sammanlagt. Det säger ju en del om den barfotakampanj som de rödgröna måste bedriva till skillnad från Alliansen – där ett av dess minsta partier, Centerpartiet ändå har nästan lika mycket pengar, 65 miljoner, som Socialdemokraterna som har 70 miljoner att lägga i valkamp.

Det blir en kamp mellan David och Goliath – och risken för att David förlorar mot jätten är betydligt större än i Bibeln.

Man kan också misstänka att det handlar om att överrösta verkligheten. En verklighet i vilken århundradets oljeutsläpp hotar nordamerikas kuster, i vilken euron hänger på en skör tråd och trots upprepade gigantiska räddningspaket ändå fortsatt hotar utlösa en global finanskris vilken dag som helst, en eurozon  vars ekonomier är inne på sitt trettonde år av ekonomisk stagnation också en verklighet i vilken David Cameron blir premiärminister på grundval av det uttryckliga  politiska löftet om att fjärma Storbritannien från det europeiska undergångsprojektet.

Se tidigare bloggpost: Demokratiutredningen och partifinansiering i omutliga Sverige

Läs: SVT.se – Hemligt när partierna pratar om ekonomi, DN – Historisk spurt krävs av Alliansen,    SVD – ”Jämnt mellan blocken”,  , DN2, Expressen DN3,   SVD – SD:s valbudget större än KD, V och MP,   Bildspel – Kampen om väljarna 2010: De borgerliga överlägsna ekonomiskt,

Blogg: Peter Andersson – med rätt att tycka: ”Opinionsläge som möjligen skakar om

10 responses to “Inflation i opinionsundersökningar beställda av Allianssupporten

  1. Vilket förvirrat inlägg, så hur passar alla tidigare opinionsundersökningar beställda av nämnda parter, där alliansen legat rejält under, in i sagda konspirationsteori. Som för övrigt inte stödjs av en gnutta fakta.

    En enkel sökning på Wikipedia visar att ungefär en fjärdedel av Marshall hjälpen gick till Storbritannien.

    Hur mycket pengar C har är ju av historiska skäl, men håller generellt med om att det inte är så lyckosamt att det är så skevt.

  2. Du skriver: Trots att båda ”allians”-opinioinsundersökningarna startade 27 respektive 28 maj sägs resultaten tvärsäkert utvisa en reaktion på den rödgröna oppositionens framläggning av sin skuggbudget, vilken dock inte ägde rum förrän den 3 maj.”

    Nog menar du 27 respektive 28 APRIL, eller…?

  3. Helt rätt om opinionsmätningarna! Man blir mörkrädd över att media så okritiskt väljer att återskapa de verklighetsbilder som vinklade opinionsmätningar är syftade till att påvisa.

  4. Till Martin H: Angående Storbritannien och Marshallhjälpen – Ber om ursäkt för d e t faktafelet – det var verkligen en blunder, jag blandade ihop Storbritannien och Sovjetunionen, som ju blev erbjudet marshallhjälp men inte tog emot den. Tack för påminnelsen, det hade verkligen varit pinsamt om det stått kvar.

    När det gäller opinionsundersökningarnar vänder jag mig främst emot den omedelbara tolkningen som av alliansmedia sägs vara, att resultatet avspeglar tydliga reaktioner på att de rödgröna lagt fram sin skuggbudget, vilket jag ifrågasätter.
    Sen är det väl ett stort övertag, att kunna beställa fram opinionsundersökningar när helst man vill. Det är inte ofta man kan se det på motståndarsidan. Den rödgröna sidan verkar inte ha den ekonomiska ställningen att de klarar det.

  5. Till Eva: Tack för påminnelsen. Hade lite för bråttom när jag skrev det här inlägget. Ber om ursäkt för faktafelen, det var verkligen slarvigt. Ska genast korrigera.

  6. Erik Gertkvist

    Visst, Demoskop är ju kända för att levererar vinkade och fejkade opinionsundersökningar. Det är ju därför partier, företag, föreningar mfl anlitar Demoskop. Not.

    Opinionsundersökare är jäkligt noga med att hålla på sitt oberoende och trovärdighet. Visst har det förekommit rent falska opinionundersökningar i tex USA, men det har då alltid varit nystartade företag utan rykte, marknad eller framtid som levererat ”undersökningen”.

    Bah! Opinionsundersökningarna visar bara vad många politiska tyckare misstänkt, nämligen att oppositionen alltid har fördelar i vissa lägen. Men så kan läget ändras – oppositionen måste leverera konkreta förslag, valet närmar sig och missnöjda Allians-väljare i protestsyfte sagt sig sympatisera med oppositionen går tillbaka till sina ursprungliga partier, euro-krisen får folk att sluta upp kring regeringen och så vidare. Inte det minsta förvånande.

    Kan Nemokrati förklara varför moderaterna under 80-talet genomgående sniffade på 30% i opinionsundersökningar men aldrig nådde det i valet? Vem hade köpt de opinionsundersökningarna – moderaterna eller socialdemokraterna?

  7. Nemokrati: Du har alltså missat Aftonbladets United Minds-undersökningar?

    Notera att chefen för United Minds också råkar vara högt uppsatt socialdemokrat.

  8. Till Erik Gertkvist: Jag vet inte, jag tycker i alla fall det vore bättre med ett helt oberoende, skattefinansierat valundersökningsinstitut som utför opinionsundersökningarna i valrörelsen, så att man liksom inte bara kan beställa fram nya så fort ett resultat går en emot. För det är just det som Alliansen gör. Det rödgröna blocket har inte alls de resurserna. För det står ju tämligen klart att resurserna är extremt ojämnt fördelade till alliansens fördel – se gärna bloggposten Demokratiutredningen och partifinansiering i omutliga Sverige som jag skrev just för att det blivit så extremt skevt genom åren. Näringslivet stöder de borgerliga partierna med summor som vi inte har en aning om. Tankesmedjor som Näringslivets ekonomifakta, Timbro o likn har haft ett enormt genomslag. A-pressen är utsåld och någon motsvarighet bland tankesmedjorna finns inte på långa vägar på den rödgröna sidan heller. Det rödgröna blocket har inte heller en enda morgontidning till sitt förfogande – den borgerliga alliansen har både DN, SVD och Sydsvenskan. Så mediasfären är faktiskt helt och hållet dominerad av Alliansen. Den enda tidning som finns är aftonbladet – men där har ju Alliansen både Expressen och Kvällsposten/GT. Som sagt, extrem obalans.

  9. Till Cheng: Nej, jag sa just det – Aftonbladet är den enda tidning som finns på oppositionens sida. Medan Alliansen har både Expressen, Sydsvenskan, Svenska Dagbladet, DN – som alla beställer fram opinionsundersökningar så fort det kommit en som gått dem emot. Se i övrigt svaret till Erik Gertkvist.

  10. Pirat så klart

    Ja det råder en febril kamp om makten. Inte. Mona sade ju för ett tag sedan att ALLA skulle rösta och gärna på moderaterna. Bara de röstade.
    Vi måste alla hjälpa till att upprätthålla skenet av en demokrati.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s