Opinionsmätningar med exakta frågor till respondenterna om vilket parti de skulle rösta på om det var val idag är nu av alliansmegafonerna ersatta av ”förtroendemätningar” som fungerar som politisk reklam för den sittande regeringen.
Expressen ropar – på lösa grunder – ut mantrat ”Högt förtroende för regeringen”, och som ett Bill-och-Bull-eko svarar de borgerliga DN, SVD och GP med exakt samma rubrik: ”Högt förtroende för regeringen”. Intrycket förstärks av att detta handlar om slentrianmässig marknadsföring som del i det pågående reklamjippot för att den skandaliserade borgerliga Alliansregeringen ändå ska kunna vinna valet.
I kombination med några strategiskt utplacerade överdrivna utspel, t ex till förmån för klan-samhällets återkomst räknar man med att den negativa trenden nedåt snabbt ska kunna brytas genom fortsatt högerpopulistisk vädjan till missnöjesådran i det finanskritiska blodomloppet. Sköt dig själv och skit i andra var ju också Fredriks Reinfeldts huvudbudskap i Almedalen.
Frågan som ställts i den här låtsasmätningen är nog också det mest luddiga och ledande jag läst i ett sånt här sammanhang: ”Tycker du att regeringen på det hela taget gör ett bra eller dåligt jobb?” (underförstått – bortsett från några enstaka missar såsom att Reinfeldt ljög lite där i början av Littorinaffären – att Carl Bildt är inblandad i en förundersökning om brott mot folkrätten räknar vi med att ingen bryr sig om alls, för att inte tala om den förda politiken som ju naturligtvis inte heller har någon som helst relevans i det här sammanhanget, på samma sätt som McDonaldsreklamen inte har något med hamburgarnas ätlighet och näringsinnehåll att göra).
Som vanligt – när det gäller alla dessa tätt duggande scoop och demoscoopundersökningar efter alliansnederlag IRL med syfte att snabbt ta udden av allt negativt och även ta udden av SCB:s majmätning, med exakta frågor och 9000 tillfrågade – får man inte reda på hur urvalet gjorts, hur stort bortfallet var, hur man försäkrat sig om ett representativt urval, om mätningen gjorts per telefon eller via Internet – internetundersökningar är ju kraftigt missvisande – vid vilken tid på dagen folk ringts upp, om det har varit på helgen eller under vardagen – dvs alla sådana parametrar som har stor betydelse för resultatet.
Resultatet från en mätning med 1000 tillfrågade hamnar också lätt i felmarginalen. Att, som Anders Pihlblad på Politikerbloggen gör, påstå följande: ”Littorinaffären tycks därmed inte ha påverkat väljarna.” och i samma notis sedan relatera ”Av de drygt 1 000 personer som Skop ställt frågor till, intervjuades hälften efter arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorins avgång rapporterar TT” visar då hur denna slutsats dragits.
Jag skulle därför vilja rikta en direkt fråga till Anders Pihlblad på Politikerbloggen. Anser du att du har täckning för följande påstående: ”Littorinaffären tycks därmed inte ha påverkat väljarna” på grundval av att 500 personer efter Sven Otto Littorins avgång i denna ”förtroendemätning” svarat bra på frågan: ””Tycker du att regeringen på det hela taget gör ett bra eller dåligt jobb?”
I så fall vill jag meddela dig, att mitt förtroende för dig som journalist om möjligt blivit ännu lägre än vad det var tidigare.
För övrigt tror jag att Littorinaffären påverkat ganska mycket – till Alliansens förmån. Det finns många klappa-barn-och-snyftpoäng att påräkna när man hänger ut sina egna barn med förnamn på bästa sändningstid i SVT.
Se tidigare bloggposter – Fredrik Reinfeldts tal: Söndra och härska, Det är dyrt att inte vara ett välfärdsparti, Anders Borg – ett bländande sken som bedrar
Läs: Expressen – ”Högt förtroende för regeringen”, , DN, SVD, GP, AB – Bidragsberoendet har ökat under borgarna, DN – ”Regeringen försöker dölja ökande inkomstklyftor”, Peter Andersson – med rätt att tycka: Varför frågan om fattigdom kan bli Alliansens fall på valdagen, Lena Sommestad1, Lena Sommestad2, AB2, Expressen – Annette Kullenberg: Littorin svek sina barn för att plocka lite poäng, Politikerbloggen – SKOP Stort förtroende för regeringen i ny mätning, AB – Anders Pihlblad: ”Schenström var glad i hatten” – Citat:
”Nu meddelar Jonas Gummesson, biträdande nyhetschef på TV4, att notan slutade på 1145 kronor.
– Merparten av det är för Ulrica Schenström och Anders Philblad. [. . .]
Han [Anders Pihlblad] säger att han är ledsen över det som har hänt och tycker själv att han inte ska förekomma på den här typen av bilder.
– Jag är i princip aldrig ute med mina politiska kontakter men den här gången gick vi ut. Vi tog några glas vin och i mitt fall även några mellanöl. Både hon och jag var alkoholpåverkade och bilderna visar flams och trams.
– Hon var absolut inte redlös. Men som jag har sagt var hon glad i hatten, hon var alkoholpåverkad, säger Pihlblad i TV4 Nyhetsmorgon.”
Bloggar: Jakob Lundgren, Jakob Lundgren, Kent Persson (m) blo…, [ s-buzz ], VÄNSTRA STRANDEN, annarkia, Fredrik Segerfeldt, essbeck, Magnus blogg, Björn Andersson och Peace, Love and Capi…