Är Göran Greidier maoist eller anarkist?

Göran Greidier kritiserar nu bildningsidealet på SVT Debatt:

Bildning är inget annat än fakta och referenser att markera samhällelig status med. Det skriver Göran Greider i en replik till Barbro Hedvall – och efterfrågar istället nyfikenhet. [. . .]

Själva ordet bildning har en outplånlig smak av artonhundratal, av det bildade borgarskapets ideal. Bildning var en gång och är fortfarande i huvudsak till för att skilja ut den bildade från den obildade – från andra klasser, både uppåt och nedåt. [. . .]

Mycket i bildningen handlar om direkt mörkläggning. Det är således meningen att vi ska älska Sokrates, men helst inte nämna att han var motståndare till demokrati (det var därför han avrättades) och vi ska läsa Iliaden, men gärna glömma att slavar är av noll värde i dessa sånger.

Mitt ideal är inte den bildade människan, utan den lekande människan – homo ludens.”

Låter lite maoistiskt kulturrevolutionärt på ett sätt, med tanke på att det finns risk för att man kastar ut barnet med badvattnet om man skrotar (det antika) bildningsidealet.

Arbetarrörelsen byggde mycket av sin identitet på att via ‘bildningsförbund’ ge arbetare tillgång till kulturarvet i borgerlig tappning, och det var väl också i stora stycken den legitimerande grunden för att krav på likaberättigande sanktionerades: rösträtt och politisk makt – mot att den ‘obildade pöbeln’ bildade sig, tillägnade sig det bildade språket, höll sig nykter etc. Samma tillägnande av antik bildning undergick ‘det tredje ståndet’, dvs de borgerliga klasserna gentemot aristokratin när den tog makten från adeln.

Däremot är det väl viktigt att belysa det här historiskt, att det är anledningen till att arbetarrörelsen så okritiskt anammar högerns alla olater och blir värre riskkapitalister i slutändan än riskkapitalisterna själva. Ett grundmurat dåligt självförtroende. Med mössan i hand skulle arbetaren disciplineras, lära sig passa tider, hålla sig nykter och buga för överheten, givetvis också beundra det borgerliga samhällets ideologiska överbyggnad (som det i sin tur tillägnat sig och omformat från aristokratin).

Men att utesluta en kanon som funnits med i kulturen under lång tid är att radera historien. Grunden för språket finns i antikens Rom och Grekland, hur många lånord har vi inte därifrån t ex. Menar Göran Greider att vi liksom suddar den kunskapen som oviktig och motbjudande, då blir det många luckor i begreppsbildningen och mycket historia som inte kommer att kunna begripas och omformas. Att med hjälp av t ex Walter Benjamin lyfta censuren ur historieskrivningen och t ex med Bourdieu blottlägga de intellektuella maktstrukturerna kan man göra ändå, utan att skrota bildningsidealet.

Själva staten härrör för övrigt från kungamaktens hovkultur och därmed ärftliga privilegier som tillät en sofistikerad professionalisering av arkitektur, konst, litteratur, musik etc. Vidare härrör denna professionalisering från kyrkans allmakt. Att skrota allt detta för att det har ett ‘odemokratiskt’ ursprung låter korkat. Själva statens ursprung är som sagt det kungliga enväldet och längre bak i historien den än mer repressiva slavsamhällets teokrati. Bara för det ska vi inte skrota välfärdsstaten, eller? Är Göran Greidier anarkist?

Istället ska vi väl börja med att omforma synen på arbetet – från mördande slit till det som Göran Greider efterfrågar – leken, så att den skapande människan får tid och utrymme. Arbeten är tråkiga av en anledning, de har sitt ursprung i träldomen och slavsamhället. Att sätta en heder i träldomen är verkligen reaktionärt.

En förnyelse av begreppet arbete vore därför en betongkloss att slita ur arbetarrörelsens romantiserade syn på ‘hederligt arbete’ och än mer omforma. Varför vill så många ungdomar jobba med konst och kultur? För att det är personligt, kul och inget slavarbete, även om Berthelmanskoncernens X factor gör vad den kan för att i biedermeierskt tysk 30-talsanda militariserat disciplinera och likrikta även kulturkadern med hjälp av vulgära hatkörer mot ‘lågpresterande’ – dvs de som inte sjunger och sprattlar enligt de vedertagna formlerna.

Det är här vi ska förnya. Slita ut slavdelen ur arbetet och föra in leken, det lustfyllda, det är nämligen det lustfyllda som leder både till produktivitet, motivation, fördjupat intresse och innovation. Ett träligt slavarbete leder bara till stagnation, falsk stolthet över den totala tristessen eller flyktmekanismer såsom maskning, missbruk, spekulationsekonomi med dröm om snabba klipp som för evigt frälser en från arbetet m m utöver social kontroll, extrem avundsjuka och mobbning etc. Vad annat kan ofria göra?

Projekt Runeberg – Ur Vita Bandets sångbok 

Se: SOU – Presentation: Litteraturutredningen

Se tidigare bloggposter: Slimmade organisationer, just-in-time och New Public ManagementLittorin sitter på lösningen?Tänk analogtDel II – Den sovande regeringen ZZ

Läs: DN – Bred kampanj ska stärka svenskarnas läsförmåga SVT Debatt – Bildning är ett borgerligt påfund, SVD – Politisk kosmetiska att ta bort Fas 3, Expressen – Välkomna till Bokmässan!, Bok & Bibliotek – TV direkt från Bokmässan, GP, SVD – Vad tycker du om Litteraturutredningen?, SR – Unga pojkar läser för lite, SVD – Läsförmågan minskar, HD – Läsa för livet,  SVD – Det är dags att avgå, Metta Fjelkner, SVD – Hot om lärarstrejk avblåst, SVT – Vit vrede tystar diskussionen om Tintinalbumens rasism, AB – Det är dags att lägga ner Fas 3, DN – ”Sjukförsäkringsreformen var nödvändig och riktig”, GP, AB, DN – Tar paus efter Tintinkontroversen, DN – S tror man kan trolla fram jobb, SVT – Regeringen tillsätter jämställdhetsutredning – ska utreda om män diskrimineras, SVT – Världspianist kopplar av i rinken, SVT – Löneavtal för lärare upprör och provocerar, SVT – De har högläst 150 timmar i sträck, SVT, GP – Persson och Schibbye i GP:s monter, Bok & Bibliotek – Nordiska montern invigd, Tranströmer i ord och bild, Martin Schibbye och Johan Persson i manifestation för fängslade journalister, Bokmässan 2012 invigd, Skådespelare läser högt på Bokmässan, Nordens år på Bokmässan, Byt en bok på bokmässan, Pressmeddelande – Litteraturutredningens slutbetänkande presenteras på Bokmässan, Fokus på ökat läsande i litteraturutredning, SVT Debatt – Tintingate var en välregisserad DN-kupp, SVT Debatt – Andres Lokko: Kulturvänsterns arbete är moral i sin renaste form

Bloggar: Mikael Persson, Twingly Report Books – Hur påverkas bokbranschen av bloggosfären? Lyrans noblesser, Jana Nilsson, Från huvudstad till världsstad – Litteraturutredningen är här, Tord Oscarsson, Högbergs tankar, Röda Berget – Vi Fasar ut Fasan, Serieteksbloggen – Serieteket behåller Tintin (och det gör TioTretton också, Lyrans noblesser2, Feministbiblioteket, Ardin – Belgiska statens rasism är en viktig del av vårt kulturarv, Tonårsmorsa – Fatou

5 responses to “Är Göran Greidier maoist eller anarkist?

  1. Det vi ofria annars kan göra är att dela på det ”träliga” arbete som ändå måste göras. I min föreställningsvärld blir inte din bloggtext tillgänglig för mig utan att eoner av mänskligt arbete har legat bakom möjliggörandet av detta. Datorer och globala nätverk är inget som naturen förser oss med. Allt är skapat genom arbete. Lönearbete som norm är dock en helt annan sak. Troligen skulle samma levnadsstandard som idag, vara möjlig med en bråkdel av den tid vi lägger ner. Läser idag att Malmö Stad hyr in Securitas för att kontrollera en arbetsplats där larmloggen visar att samtliga gått hem långt tidigare än vad arbetstider medgett.

  2. Till Klalin från Nemokrati:

    Det låter på dig som det råder en akut brist på arbetskraft. Varför är då så många arbetslösa? Nej, det är helt klart att vi behöver omforma vår syn på arbete. Och framförallt omvärdera vilket arbete som är viktigast. Det här att vi ska ”producera” industrialistiskt (träldomsaktigt) genom att exploatera naturresurser dygnet runt är ett förlegat koncept – vi befinner oss i det post-industriella problemet som skulle lösts redan på 1970-talet, vid förra energikrisen. Istället för att producera för evigt ökande tillväxt och materiell privatkonsumtion vilket tär på planeten i blixthastighet måste vi ha en ‘produktion’ som går ut mycket mer på att ta hand om varandra. Det är vård, kultur, energiomställning, ett hållbart jordbruk (ej GMO-kemikaliserat utan småskaligt, lokalt, nära med varsamma produktionsmetoder) att vi vårdar våra relationer till varandra, går ner i arbetstid och tar hand om både gamla och uppväxande generationen. Att skapa fredliga relationer genom att utveckla kommunikationen människor emellan vilket man gör genom att vårda och utveckla språk i alla dess former för ökad empati och förståelse över kulturgränser och sociala barriärer är mycket viktiga områden om vi ska överleva på den här planeten. Därför måste vi satsa mycket på kultur och olika konstarter, språk, medier, möten mellan människor både virtuella och verkliga. Fredsarbete måste påbörjas, liksom avmilitarisering. Vi måste då öka den offentliga konsumtionen och minska den privata, gå ner i arbetstid och detta gör vi genom att omfördela rikedomar. Kort sagt ett paradigmskifte behövs. De rika måste dela med sig och sluta sitta som övergödda juvelpaddor på sitt spekulationsekonomiskt ruttnande kapitalberg. När det gäller energin måste vi gå över till solkraft.

  3. Du har för bråttom! Läs hela mitt inlägg innan du svarar. Jag skriver att det nödvändiga arbete som skulle behöva läggas är en bråkdel av det vi idag lägger ner. Gamla beräkningar tyder på cirka en fjärdedel, dvs ca 2 tim per dag.Kan nog stämma. Det här med arbetslöshet är en helt annan och totalt godtycklig fråga. Andel arbetslösa i en lönearbetsmodell kan aldrig vara något annat än en politisk beslutsfråga.

  4. Till Klalin från Nemokrati:

    Fattar inte vad du menar. Men, då kanske vi inte är så oeniga ändå eller? Den här föreställningen att livet nödvändigtvis måste vara ett helvete för att kunna godkännas som ‘hederligt’ tycker jag är Jantelagens kärna som bygger på en svartsynt och auktoritär syn med rötter i härskandets slav-herre-relationer. Helt onödigt. Livet är kort och måste fyllas med mening, goda relationer, en ljus syn på människan och lättsamhet annars blir det för trist, och det helt i onödan bara för att tillfredsställa ett fåtals förvridna syn på sina orättmätiga rättigheter att lägga under sig världen och andra människor.

  5. Jag tror vi är överens. En bekant politiker hävdade ju att ”arbeit macht frei”. Den synen på arbete har dessvärre levt vidare och utgör fundament för även dagens etablerade politiker. Jag ville bara ha sagt att man måste skilja på det arbete som måste utföras för att livet ska fungera (ca 2 tim / dag) och det arbete som upprätthålls i den ekonomiska tilläxtens tjänst (ca 6 tim / dag).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s