Vissa jämställdister är fascister

Och det är lustigt att svensk TV:s främste maktfaktor Janne Josefsson använder samma definition på ”fascister” som snart sagt SD-spammet på #svpol.

”– Det finns en falang feminister som är fascister med antidemokratiska åsikter som att män är djur med mera. Jag tänker på SCUM-manifestet och Roks. Dokumentären Könskriget avslöjar detta på ett bra sätt tycker jag, sa Josefsson.”

Man undrar vad denna förbluffande sammanstrålning beror på. Anpasslighet? Eller är det värdegemenskap?

Ni känner till journalisten Janne Josefsson, den hårdhudade avslöjaren av maktmissbruk och orättvisor. Men vad vet ni om barnet, yngligen, kocken, diskjockeyn och äkta maken Janne Josefsson?

Egentligen har han inte kommit långt. Janne Josefsson växte upp i arbetarklassområdet Lundby på Hisingen i Göteborg. Hans pappa jobbade på Volvo, hans mamma var först städerska, senare en av de första kvinnliga brevbärarna i staden [. . .]

– Jag var oerhört bra i skolan tills jag började i sjuan. Sedan ballade jag ur och var nästan på väg att bli relegerad. Det var ingen speciell händelse, jag busade och var för jävlig ihop med några andra. Men jag fick mig en tankeställare, skärpte mig i nian och fick hyfsade betyg. Sedan gick jag på handelsskola och var bäst i klassen. Jag är receptiv, säger han.

Han skulle bli ekonom, var engagerad folkpartist och stark anhängare av marknadsekonomi. Men tidsandan och Liberala ungdomsförbundet fick honom att glida allt längre vänsterut. Han gled in i någon form av anarko-syndikalism och med radikaliseringen kom kanske också intresset för journalistik [. . .]

– Jag jobbade på Sveriges Radio från mitten av 70-talet och det var fantastiskt. Men jag var med om att man svartlistade folk. De som ville föra ett resonemang om flyktingmottagning var rasister. Var man emot dagis var man en fascist. Det var skrämmande, berättar han [. . .]

Han ser två hot mot den seriösa undersökande journalistiken [. . . ]

De[t] andra är det låga förtroendet journalister har hos allmänheten. Han menar att det beror på den bristande rapporteringen från baksidan av det mångkulturella samhället.
-Flykting- och invandrarfrågan är det största journalistiska sveket som min generation journalister genomfört i det här landet. Vi har inte på ett seriöst och trovärdigt sätt beskrivit vilka oerhörda problem som finns i ett mångkulturellt samhälle. Jag tillhör dem som försvarar det mångkulturella samhället. Men vi som försvarat det har ju förskönat det. Det är otroliga saker som har hänt i arbetarförorterna, där en trappuppgång på några år kunde förvandlas, medan vi stämplade rasist i pannan på de som protesterade och sedan själva förskansar oss i områden långt bort från flyktingar och invandrare, säger han. [. . .]

Enligt Förtroendebarometern 2007 såg topplistan vad gäller allmänhetens förtroende för samhällsinstitutionerna ut så här:

1. Sveriges Radio 2. IKEA 3. Universitet, högskolor 4. Sveriges Television 5. Volvo 6. Dagens Nyheter 7. Radio, tv, 8. Ericsson 9. TV4 10. H&M…17. Dagspressen ….20. Aftonbladet 21. TV3

Hur Janne Josefsson den 10 februari 2008 kan ta allmänhetens ”låga förtroende för journalister” som intäkt för sin lightbruna argumentation, när 5 av 9 överst rankade på allmänhetens förtroendelista 2007 är journalistiska media, det kan man också verkligen undra.

”När ens barn ska gå i en klass där 80 procent inte talar svenska, hur ställer man sig till det då? Det är lätt att snacka. [. . .]

2002 tog Janne Josefsson och hans dåvarande fru ut skilsmässa. Den stenhårde journalisten blev livrädd. Ettan i loftgången i Biskopsgården kom plötsligt nära. Det var då han träffade Beth i Majorna.
Beth kom från Filippinerna och hade ingen aning om vem journalisten Janne Josefsson var. Förälskelsen kom nästan som en chock. En kort tid därefter föddes ögonstenen, sonen Leon. [. . .]

När jag väl är en historia på spåret är jag inte lätt att leva med. Inte taskig, men frånvarande”

Frånvaro verkar dock vara något som Janne Josefsson inte tolererar överhuvudtaget hos andra, till exempel om någon väljer att vara frånvarande i debatter. Då kan denna bli stämplad av Josefsson som ”anti-demokrat”, vilket bloggaren Deepedition reagerar på:

”Bara för att man har en åsikt och torgför den så är det ingen sjävklarhet att man då måste ställa sig till förfogande för debatter. Åsiktsfrihet är en sak – att debattera är en annan. De är knappast sammankopplade. Att hävda att man måste ta alla debatter och sedan koppla att inte göra det till fascism är en minst sagt märklig logisk kullerbytta av Josefsson. Liksom att det även torgförs som ett problem i Svelands bok av flera recensenter.”

Läs: HD – Mannen bakom avslöjandena, Expressen – Josefsson: Finns falang feminister som är fascister, DN – Janne Josefsson: ”Fascism att kalla mig ‘gubbslem‘, Sofia Mirjamsdotter – @mymlan: ”det var Täppas som kallade sig själv för gubbslem, jag citerade honom.”, Ajour – Maria Svelan: Gubbväldet på Gräv

Läs mer: SVT Uppdrag Granskning – Barnfattigdomen överdrivs av barnrättsorganisationernaDagens Arena – Hur mycket invandring tål Sverige?Resumé – Moské hotar polisanmäla Uppdrag Granskning, Kristianstadsbladet – Pär Ström: Jag är inte anti-feminist, jag är jämställdist, Genus-Nytt – Jag hoppar av föreläsningen på Tryckfrihetssällskapet, SVD – SD mycket värre än jag trodde, DN – Sverigedemokraterna är ett fascistiskt parti, SVT, SVT – Guldspade till Uppdrag Granskning, SVT – Regel om fruimport kvar, SVT – Gränspolisen stoppar id-kontrollerna i t-banan, AB – Fattiga barn och högerpopulism

4 responses to “Vissa jämställdister är fascister

  1. Är han uttalad jämställdist? (Tänkte på rubriken)

  2. Svar till Mariel från Nemokrati:

    Det var väl att hans minst sagt onyanserade kritik av feminism såsom varande ”fascistisk” sammanfaller intill identisk likhet med den som brukar framföras av de s k ”jämställdisterna” varav många de facto visat sig vara just <a href="http://debatt.svt.se/2013/05/04/sds-kris-ar-typisk-for-ett-fascistiskt-parti/” rel=”nofollow”>fascister.

  3. Desto värre – att folk har förtroende för sånt brunt skitsnack. Hög tid att Josefsson mönstras ut som ”åklagare, domare och bödel” från tv-rutan. Hans tid är förbi – en skrämmande karikatyr på granskande journalist har han blivit.

Kommentera

