Konsumtionssamhället och dess följder för barn och elever

Avregleringen och outsourcingen har inneburit att vi inte producerar någonting längre i väst utan att vi förvandlats till u-landifierade skuldslavar helt beroende av omvärlden för snart sagt varje vara, eftersom den inte längre produceras här, utan någon annanstans.

Hur uppfostrar vi då våra barn? Jo, de ska bli lydiga, passiva konsumenter så att de globala multijättarna får sitt – varje dag – för att kunna kamma hem sina jättevinster.

Vilka följder får detta för våra barn och ungdomar och deras framtid?

För det första blir deras hälsa totalförstörd och det börjar redan på spädbarnsstadiet. Istället för amning, hemlagad välling och gröt ska de äta halvfabrikat som utöver att vara näringsfattiga också kan vara direkt hälsovådliga, ty nestle-fabrikanterna har nästlat sig in och kräver sitt.

De tvingas därefter leka med giftiga leksaker tillverkade i Kina, vars natur och miljö nu snart också är totalförgiftad.

På stormarknaden föser deras föräldrar omkring trilskande barn som istället vill flockas kring sockermättnaden vars allsmäktigt rusiga dimma råder i de oändliga konsumtionshangarerna. Alldeles intill kassorna står kilometervis av hyllor med bjärt utbjudet innehåll, som mer sanningsenligt kunde märkas med cancer, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

För där härskar sockret än mer raffinerat jämte det vita mjölet utöver alla tillsatser och GMO. Det är godis, snacks och läsk, vidare massor med vitt, skivat, svampigt mjukt bröd. Även det ”nyttiga” brödet (där det öht står att finna) är sockrat.

Man tvingas transportera sig långt in i varuhuset innan man hittar de renare råvarorna i form av grönsaker, rotsaker och frukt samt de svenskproducerade mjölkprodukterna som snart allesammans är märkta ”ekologiska” för att de inte innehåller GMO.

Avsaknad av GMO borde vara en självklarhet för att livsmedel öht ska få lov att säljas, då GMO-odling innebär enorm besprutning, t ex med det dödliga växtgiftet glyfosat. Den innebär till och med att de cancerframkallande och fosterskadande växtgifterna blivit en del av den genmodifierade växtens genetiska sammansättning, det har GMO – läs kemikalie- – jättarna sett till; Monsanto, BASF, Bayer och DuPont.

Vidare i skolan tvingas barnen pga avregleringen äta undermålig sodexhoföda samt läsa sponsrade läroböcker (vilket garanterar deras mindre objektiva innehåll). Deras uppfostran till kunder fortsätter också pga avregleringen. Som kunder har de all rätt att sätta press på både föräldrar och lärare om att inte behöva följa några som helst regler, därav den bristande ”respekten” för vuxna – lärarna kan hotas med repressalier i form av sämre utvärdering om de håller fast vid krav på acceptabelt beteende. Skolorna ger också överbetyg för att behålla sina kunder så vad eleverna lär sig kommer minst sagt i andra hand, det gäller även den sociala kompetensen.

Detta är Jan Björklunds skolpolitik i sin konsekvens. Barn och ungdomar ”styr” efter att först ha blivit hjärntvättade av 90 % skräp på nätet. Man minskar datakunskap i skolan, man lär inte ut programmering så att elever själva kan bli delaktiga och skapa eget innehåll. Man skapar inte digitaliserade läromedel överhuvudtaget, lärare saknar också den kompetens som krävs och även redskapen. De ges inte heller någon fortbildning och it-kompetens ingår till mycket liten del i lärarutbildningen. Böcker finns inte tillgängliga i e-version, mest bara bästsäljande stapelvaror av typen deckare.

Marknaden är stenhårt beroende av barnen som konsumenter och gör vad den kan för att få barnen att tvinga föräldrarna att köpa deras produkter genom riktad och ständigt pågående, alltmer förfinat sökmotoroptimerad marknadsföring; företrädesvis giftkläder, giftmat och elektronik som upprätthåller dygnet-runt-uppkopplingen, vilken ger jättekoncerner som Facebook, Google, Eon, Fortum etc deras megavinster, vilka de senare dagligen kräver, varför den nätuppkopplade digitaliseringen måste fortsätta, trots att de analoga systemen på snart sagt alla områden håller betydligt högre kvalitet, vare sig det gäller fotografering, bokbestånd, tv-tittande, telefoni – inte minst beträffande  skydd för syn och hörsel, stabilitet, läsvänlighet, bild- och ljudkvalitet samt utbud. Ett alldeles vanligt, i mörkrum framkallat svart-vitt fotografi är snart att betrakta som en åtråvärd raritet, förbehållen fotokonstens finsmakare.

Skolan är rädd för att bli av med ”kunder” och vågar därför inte sätta emot. De låter till och med barnen och ungdomarna vara uppkopplade på lektionerna. Skolresurserna i form av riktiga, digitaliserade läromedel lyser dock med sin frånvaro alltmedan både skol- och folkbibliotek evaporerar. Kunskapen eleverna bibringas blir därför minimal. Lärare har därmed föga att sätta emot, då den ständiga uppkopplingen mot Internet innebär att istället starkare dvs kommersiella drivkrafter drar eleverna till sig via kommersialiserade, sociala media och diverse konsumtionssidor understödda t ex av tongivande bloggare.

Det är ungefär som att tvinga en biobesökare titta på en film som avbryts av reklam 60 gånger per minut. Översätt det till en lärobok som upptas av 90 % helsidesannonser reklam. Eller en lärare som står och nämner coca cola, McDonalds och you name it i varje mening. Spetsat med lite rasism, sexism, mobbning, konspirationsteori och allmän hets mot folkgrupp i små raljanta sidokommentarer.

Föräldrarna pressas i sin tur genom att de tvingas leva med asocialt sociala e-missbrukare i form av internetberoende barn som inte klarar stänga av och inte heller bibringats förmåga att sålla bland allt skräp som dväljes på nätet, av vilket en stor del är reklam för just de direkt hälsofarliga produkter som de sen pressar föräldrarna på att köpa, utöver näthatet i sociala media mot ”avvikande”, t ex de som inte slaviskt följer hur man ska vara, äta, klä sig och surfa.

Kläderna är m a o också bemängda av gift – producerade som de är i ”marknadsvänliga” låglöneekonomier som tillåter vilken arbetsmiljö som helst, och vilka gifter som helst i produktionen. Barnarbete, innebrända arbetare, totalförstörda ekologier i Indien, Bangladesh och Kina allt för att de globala koncernerna ska kunna kamma hem sina megavinster – dygnet runt.

Naturmaterial är snart helt utrangerade till förmån för syntet. Bomull, ull och läder finns knappt. Det är plast och akryl som gäller. De massproducerade skräpskorna går inte att gå i – de är platta i hålfoten och stumma som sten i hälen, skadar helt enkelt kroppen.

Produkterna som säljs i de stora kedjorna går ofta sönder nästan innan man ens tagit hem dem. Vad all denna resursslukande meningslösa massproduktion ska tjäna till, istället för att vi tar hem den och börjar producera kvalitetsprodukter som håller, står skrivet i stjärnorna. Planeten föröds, allt för att vi ska kunna ta hem en vara som går sönder veckan efter.

Sammantaget får detta också till följd att barn inte bara berövas hälsa och näring, de berövas också all utbildning och kunskap värd namnet. För hur ska de kunna få den källkritiska kompetens som krävs för att vistas på ett kommersialiserat och högerextremiserat Internet, då lektionerna hela tiden störs genom datorerna som skulle kunna vara ett bra verktyg i skolarbetet, men i praktiken inte är det för att uppkopplingen mot Internet gör att de dras till reklam och diverse totalfördumning istället?

Vad har lärare och skola att sätta emot när sociala media konkurrerar? Det blir näthatet, de högerextremiserade konspirationsteorierna och Facebook kopplat till konsumtionen och reklamen som vinner och därmed lärdomen som förlorar. För att inte tala om demokratin.

Och det tycker ju både godis-, läsk- och elproducenterna är superbra, jämte Google och Facebook för då har de garanterade vinster som i en liten ask.

Tanken är alltså, att de inte ska lära sig något, utom att bli storkonsumenter och politikerföraktare, för det gagnar globalkoncernerna bäst.

Att vi sen får en allvarligt hälsoskadad, massarbetslös, kläd- och matförgiftad, analfabetiserad, konspirationsteoretisk, fördomsproppad och av allt stillasittande överviktig ungdomsgeneration, som dessutom riskerar hjärntumörer av dygnet-runt-mobilstrålningen, skit i det liksom.

Vuxensamhället och politiken har abdikerat från sitt ansvar till förmån för den s k Marknaden, som är så dysfunktionell att den hotar krascha världsekonomin varje sekund. Bailouts haglar över den ändå klarar den sig inte utan fortsatta brandutryckningar.

Ty det är så globalkoncernerna vill ha det och då böjer sig alla, främst av dem Jan Björklund, som ”reformerat” systemet i denna alltigenom destruktiva riktning så att dansen kring guldkalven ska kunna fortsätta, åtminstone tills planeten totalhavererat av spekulationsekonomins krav på rovdrift, övervinster och supersnabba superklipp.

Se tidigare bloggposter: Den ”legala nihilismen” och gasledningarnaIstället för skolböcker – Hjärntvätt & Propaganda (AB)Stefan Löfvén kräver socialmoderat (E)U-landifieringBjörklund har fått ännu en snilleblixtProffice kvalitetssäkrar – Helt naturligt enligt Björklund att ge lärare utan utbildning behörighetAlliansen inför – Den Kompetente LärarenEn Ny Prop. i Demokratins blodomlopp: Anti-demokratiska universitetJobblös tillväxt eller Konsten att bli rik utan att anställa någon”Huvudmän” behöver inte lämna registerutdrag – Pedofil går braBlir det S-FP-MP-koalition efter #val2014?Vi vill inte dö av maten II – Inga GMO-grödor i Sverige, tack!Vi vill inte dö av maten – skippa EU och STÖD inhemskt småskaligt jordbruk iställetEtt Verkligt El-uppror behövs – Kasta ut Axelmakterna!UG – Varför ställer ni inte politikerna mot väggen?Gruvdemonstration 20 april – Kommunal vetorätt mot prospektering – en självklarhet!

Läs: DN – Färre vill rösta på SD, Expressen – Barnet som aldrig ärvde, SVD – Alla måste kunna ta del av a-kassan, DN – Forskning kan främja fördomar, DN – Hanna Fahl: Det är inget skämt – vi förväntas bara garva åt att de unga tjejerna skriker, AB – Tydligare alternativ enda vapnet mot SD, DN – ”Sätt familjen i centrum för alla politiska beslut”, SVD – Ännu inget svar på medlarbudet, SR Ekot – Medvinden för SD har vänt, Expressen – SD har tappat var tredje sympatisör, AB – Väljarna sviker Sverigedemokraterna, SVD – Investera Sverige ur krisen, AB – Så påverkas du av nya avtalet, AB – Ekonomer har varit en kudde att luta sig emot, DN – Strid mellan procent och kronor, AB – Taktiken som får facket att se rött, SVD – Stödet för SD fortsätter att krympa

Bloggar: KajsaLisas blogg, Annarkia – Osäkra väljare kan välta lasset, Olov Lindqvist (FP), Tommys tankar, MM, Mitt i steget, Svensson – Vänsterpartiet fortsätter sin kräftgång, Slutpixlat – SD rasar i opinionen – så underbart

4 responses to “Konsumtionssamhället och dess följder för barn och elever

  1. roberthedberg

    Tack för att du skrivit mina egna tankar om dagens verklighet.

  2. Till Robert Hedberg från Nemokrati:

    Tyvärr tror jag inte vi är ensamma om dessa tankar, du och jag. De flesta vanliga människor med ögon att se med och öron att höra med förstår ju dessa lätt konstaterade sammanhang. Däremot är det få professionella tyckare, journalister och politiker som uttalar dem högt (de vill ju inte stöta sig med den växande flocken lobbyister vars uppdragsgivare i hedgefonderiet och globalkoncernerna blir allt mer betydelsefulla vad gäller finansiering av både media och politiska partier).

  3. Det är inte bara goda konsumenter som barnen ska uppfostras till i skolan. De ska också läras upp till goda entreprenörer – bli entreprenöriella, som Skolverket kallar det. Entreprenörskap och entreprenöriellt lärande är det nya modeordet inom skolvärden (http://www.skolverket.se/skolutveckling/entreprenorskap/vad-ar-entreprenorskap) Skolverket menar att detta ”pedagogiska förhållningssätt” stimulerar fantasi och skapande och gör eleverna mer kreativa och ansvarstagande. Det låter ju jättebra om de blir det. Men varför koppla ihop sådana egenskaper med just entreprenörskap? Det ligger förstås mer bakom den här nya given. I sin skrift ”Strategi för entreprenörskap inom utbildningsområdet” skriver Skolverket bl a att denna strategi ”ger ungdomar bättre förutsättningar att möta framtidens utmaningar”. Läs arbetslöshet. Allt färre och färre anställningar på arbetsmarknaden. Alltså ska de unga skolas till att i framtiden bli sin egen lilla entreprenör i stället…

  4. Till Susanne från Nemokrati

    Ja, det här med att göra människor till ”egna företagare” är ett bra sätt att dölja arbetslösheten i statistiken och tillmötesgå arbetsgivares krav på nollbaserade icke-anställningar, man vill bara ta in folk för exakt den timme, minut eller sekund man behöver, några anställningar vill man inte behöva ansvara för, allt för att maximera den egna vinsten. Dessutom vill samhället se ”egna företagare” som lever på svältgränsen för att slippa betala ut socialförsäkringsersättningar. Har de ingen anställning kan de inte få a-kassa, sjukpenning etc.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s