Björklund vill höja kunskapskraven för lärare – varför sänker han dem då drastiskt?

Med anledning av Alliansens pågående nyspråksfestivitas iom M:s #sverigemotet i Göteborg finns anledning ta upp Jan Björklunds motsvarande språkmissbruk.

Han påstår att han vill höja kunskapskraven för lärare – när han nyss gått med på att sänka dem drastiskt! Finns det ingen måtta alls för hur mycket politiker får ljuga?

Det är också snedvridet att betygssökanden trängs ut av de som söker på högskoleprovet, för det leder till att mindre kompetenta antas till lärarutbildningarna.

Undersökningar visar att studenter som tas in på betyg klarar studierna något bättre och något snabbare än dem som tas in på högskoleprov. Regeln att minst en tredjedel av studenterna ska antas på högskoleprov, oavsett hur stor andel av de sökande som gjort provet, kan därför ifrågasättas.

Som exempel på hur fel det slår kan vi ta en av utbildningarna för lärare i årskurs 4-6 vid Göteborgs universitet i höstas. Den sista som antogs i betygsurvalsgrupp 1 hade 14,1 i meritvärde, alltså nästan VG i genomsnitt från gymnasieskolan. Den sista som antogs på högskoleprovet hade de märkliga 0,1 som lyfts i debatten. Urvalsreglerna sorterar alltså bort studenter med 14, 13, 12 och så vidare i meritvärde – till fördel för dem som gjort högskoleprovet ‘på måfå'”

På grund av Björklunds obekymrade ljugande repriserar jag tidigare bloggpost:

Svensk skola – ett enda stort, underbemannat dagis?

”Lärarnas Nyheter” låter meddela:

Alla fritidspedagoger med högskoleexamen efter 1977 får lärarlegitimation i skolämnen.
– Det är en stor framgång, säger Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande.”

Går man sen in på Skolverket.se och tittar längst ner på den sida, där alla de triljoners nya, okvalificerade sätt att skaffa lärarlegitimation listas (vilka kommer att sänka det redan alarmerande PISA-resultatet blixtsnabbt ända ner i avgrunden), hittar man en passus som förklarar vad hela den här ”reformen” gått ut på:

Här gäller inte undervisningserfarenhet

Det går inte att få behörighet i fritidshemmet, förskoleklassen eller inom SFI genom att hänvisa till erfarenhet av undervisning. Detsamma gäller även behörighet att undervisa i särskilt stöd.”

Istället för att se till, att elever i svensk grundskola får ämnesbehöriga lärare, så ser man till, att de får fritidspedagoger, i bästa fall med några ströpoäng i ämnen. Fritidspedagoger tillåts nu nämligen ”automatiskt” undervisa i i stort sett samtliga ämnen upp till åk 6, trots sin obefintliga ämneskunskap. För de har krävt ”respekt”.

Däremot tillåts inte legitimerade, ämnesbehöriga lärare sätta sin fot på fritidshemmet och i förskolan. Dessa ”skolformer” reserveras för ”utbildade” förskollärare och fritidspedagoger.

Kan det bli tydligare än så?

Fritidspedagoger påstår att de kräver respekt, samtidigt som de – tillsammans med Jan Björklund, Eva Sirén och samtliga politiker – med all önskvärd tydlighet visar, att lärare är ett yrke som inte förtjänar någon som helst respekt, utan tvärtom är fullt legitimt, för att inte säga legitimerat, att loska hejvilt på.

En gymnastikdirektör har den utbildning hen har för att också kunna förebygga skador och olyckor. Nu ger Björklund lärarlegitimation och ämnesbehörighet i t ex idrott till fritidspedagoger med så lite som 10 hp i idrott. Rena vansinnet. Klasserna är stora och mycket kan hända. Det lär man sig inte förebygga och organisera med 10 hp i ämnet.

Med 15 hp i matte kan man inte heller bibringa elever i 1-6 särskilt mycket mattekunskap, inte heller blir det mycket åka av för 7,5 hp i hemkunskap eller 15 hp i svenska.

Men så lite kräver Björklund nu av fritidspedagoger för ”ämnesbehörighet”, dvs legitimerad rätt för fritidspedagoger att få ansvara för undervisning i kärnämnen åk 1-6, ett barns allra viktigaste skolår, som lägger grunden för resten av livet.

Med detta garanterar Björklund ytterligare försämrade resultat, eller ska vi säga som det är; analfabetiserar han ytterligare en generation svenska skolbarn så att nya #kaosklasser väntar högre upp i åren.

Och vad säger behöriga 4-9-lärare, tidigarelärare och behöriga musik- och bildlärare om denna illojala konkurrens?

Kongruent med detta tillåter han ”lärare” utan någon lärarexamen i botten få legitimation för specialundervisningen, det räcker med ”erfarenhet”. De som ska lappa och laga hålen tillåts med andra ord samma obildning.

Björklund påstår att han vill locka fler till lärarutbildningen. Varför skulle någon människa med vett i skallen starta upp en dyr, 4-5 år lång ämnesutbildning till lärare, när de nästa dag med den här regeringens förslag blir utkonkurrerade av fritidspedagoger med några ströpoäng?

Behöriga lärare i de ämnen/åk, som nu fritidspedagoger så lättvindigt beviljas behörighet för (utan att ens ha en lärarexamen) måste få sina studielån avskrivna.

Zarembas artikelserie var pärlor kastade för svinen. Alliansen devalverar lärarnas status och lönenivåer ytterligare.

Vilket väl ju visar vad det hela går ut på:

1. ”Sänkt” skolpeng för ”rika” områden + 2.Höjt RUT-avdrag för ”läxhjälp” =

3. Helt privatfinansierade skolor för rika -> 4. Allmänt sänkt skolpeng =

5. Slumskolor för de fattiga

Det vill säga, demonterad skattefinansierad välfärd till förmån för helt privatfinansierad.

Riskkapitalet har ju cashat in det som går med hjälp av NPM och forslat det till cayman, så det är bara att utdela dödsstöten. Klappat och klart.

Det är många försäkringsbolag som vill in och tjäna sig en hacka på liket. Nu när välfärdsförsäkringarna slutligen privatiseras. 

Läs Anders Westergårdh: Hela samhället ska ställas i skamvrånDI Försäkring – Årets branschhändelse 29 jan 2014 – citat: ”Försäkringsbranschen står inför stora förändringar de närmaste åren. Vi kommer få se nya möjligheter men också stora utmaningar. Var med i diskussionen på Di Försäkring den 29 januari 2014.

Du kommer att få lyssna till bland annat:

Ulf Kristersson, socialförsäkringsminister”

Läs: SVT – Fortsatt låga krav för lärarutbildning, Se Agenda ikväll 21.15 om ämnet här – Jan Björklund debatterar med Åsa Romson,  2DN – Reinfeldt vill fokusera på arbetskraft, DN – Rikligt med moderat rekvisita, DN – Kärv Borg talad om stabilitet – och inget annat, AB – Svenskar vill ha rent spel, SR, Tomas Ramberg,  Tomas Ramberg – M vill tala arbetskraft istället för arbetslöshet

Bloggar: Pepprat rödgrönt, Röda Malmö, annarkia, Jens tyckerier, Roger Jönsson (s),

Se även tidigare bloggpost: Ofärd närmar sig – 75 % av Nordeas utlåning går till utlandet

Läs ävenDN – Maciej Zaremba: ”Sverige har slutat undervisa – Så förlorade lärarna sitt yrke”, SVT – Debatt om skattesänkning i AgendaDN – Kommunerna har haft sin chans – staten måste ta över, AB – En bra skola orkar ha höga krav på alla barnAB – Kunskapsras kopplas till skolvaletAB – S går mot mitten – då väljer många vänstern istället

Läs mer: DN – Peter Wolodarski: ”Trenden är tydlig: öst tar över från väst”, Fritidspedagogik.se – Fritidspedagoger får lärarlegitimation!, SR Ekot – #kaosklass – Nu granskar vi skolanSR – #kaosklass – Berätta din historia via enkät, SR Ekot – SCB: Fortsatt lärarbrist,  Expressen – Sidan 4 – Jan Björklund och Bo Jansson: ”Betygsättarna måste behärska sina ämnen”Flumpebloggen – Den dimhöljda reformenDN – Maciej Zaremba: ”Hur kunde Sverige utarma sin lärarkår?”Namninsamling – 

En protest mot de nya reglerna i lärarlegitimationen för de praktisk-estetiska ämnena fr o m 1 dec 2013

 DN – Tio politiska strider som kommer att avgöra valetSR Ekot – #kaosklass, SR Ekot – #kaosklass: ”Det är stryptag och stenkastningar”, SR Ekot – #kaosklass – Lyssnarberättelse: ”Det har blivit svårare och svårare med åren”, SR Ekot – #kaosklass – Berätta din historiaSR Ekot – Stort intresse för #kaosklassSR Ekot – #kaosklass: Lyssnarberättelse: ”Stolt över yrket och eleverna”, Barometern – Underkänt för Björklunds lärarreformerSVD – Socialdemokrat vill avbryta skattebråketDN – ”Så ska vi vända regeringens djupa misslyckande i skolan” – citat: ”1. En kunskapsskola med mindre klasser och skickliga lärare”, säger Löfvén och Baylan – min fråga: Är det fritidspedagoger ni menar också då eller?,DN – Friskolorna kritiseras i utlandetDN – Sverige sämst i klassen, SVD – Björklund: Kommuner saknar kompetensLN – Lönerna viktigare än klassens storlekLN – Många frågor efter PISA, AB – Så mäter PISA SverigeAB – Fridolin: Vi ska ha världens största föräldramöte, Barometern – Ge rätt förutsättningar, SR Ekot – Tolv omhändertog vid nynazistiskt fackeltågSR Ekot – Barn lär sig programmeringSR Ekot – Elever vann över kommunenSR Ekot – PISA-undersökningen är enormt viktigSR Ekot – Björklund dömer ut den gamla skolpolitiken, SR Ekot – Omvärldsreaktioner på Sveriges skolproblem, Skolvärlden – Så reagerar skolsverige på PISA-fallet,  SR – Svensk väljaropinion november 2013

Bloggar: MM – #sframtid stavas inte mer #triangulering, Löfven…, Naturvetarbloggen – Kaos, katastrof och kris!,Svensson – Plågsam välfärdsslakt, MM – Mår inte samhället bra gör inte skolan det hellerClaes Johnsson, Huddingeperspektiv, Hans lilla gröna, Hans Åberg – Nu kommer PISA-tornet äntligen att rätas uppPrinsesspartiet – Jubileum!, Andrei LiberecGörans tankar och ba…Martin Mobergs betra…Mitt i steget, Johan…,Bilderblogg.seHögbergs tankar och Martin Mobergs betra…

 

One response to “Björklund vill höja kunskapskraven för lärare – varför sänker han dem då drastiskt?

  1. Pingback: Världens bästa naturbilder | eaqhan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s